تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵

بی بی مریم بختیاری؛ مسیح دم و شقایق هایی که پلاک شان مدالشان شد

بیژن عالی محمدی مدیر هنرستان شهدای محراب معتقداست این هنرستان جزو مدارس ماندگار شاهد اصفهان است این مدرسه تاریخی از زمان شکل گیری تاکنون جایگاه دانش آموزان شاهد بوده و دراین نهاد فرهنگی علاوه بر شهدای جنگ تحمیلی ،شهید علیمردان بختیاری نیز در این مکان تربیت یافته است و فرهنگ شهادت دراین مدرسه شکل گرفته است .

*اختصاصی- مسیرمردم

بیژن عالی محمدی مدیر هنرستان شهدای محراب معتقداست این هنرستان جزو مدارس ماندگار شاهد اصفهان است این مدرسه تاریخی از زمان شکل گیری تاکنون جایگاه دانش آموزان شاهد بوده و دراین نهاد فرهنگی علاوه بر شهدای جنگ تحمیلی ،شهید علیمردان بختیاری نیز در این مکان تربیت یافته است و فرهنگ شهادت دراین مدرسه شکل گرفته است .

عمارت سردار بی بی مریم واقع در خیابان شیخ بهایی اصفهان در قدیم الایام به خصوص در جنگ جهانی اول پناهگاه آزادیخواهان و نویسندگان و شاعران و سیاست مداران بوده است .می توان به شخصیت هایی چون وحید دستگردی،دکتر مصدق اشاره نمود .

سردار بی بی مریم بانوی روشنفکر بختیاری
مهم ترین و اثرگذارترین شخصیت تاریخی بختیاری هست که فرزندی چون علیمردان خان در دامن خود پرورش داد وبه خاطر مبارزه با ظلم و ستم در زندان قصر تهران توسط رضاخان تیرباران شد .

این ماجرا باعث می شود بی بی مریم دچار افسردگی شود و درسال ۱۳۱۶ در غم جانسوز فرزند از دنیا کوچ می کند و به دیار باقی رهسپار می شود .
سواد دار شدن بانوان جامعه آن زمان از آرمان های بی بی مریم بوده، بعد از مرگش عمارت او به اداره معارف عصر پهلوی وقف و واگذار می شود اداره معارف نیز عمارت را به فرانسوی ها واگذار می کنند .
فرانسوی ها طبق گفته شاهدان عینی که چهار راهبه مسن هستند این عمارت گلی و خشتی را تبدیل به یک ساختمان آجری می کنند .ودراین مکان کلیسا و کنسول گری احداث می شود .
قسمتی از ساختمان هم توسط فرانسوی ها مدرسه رودابه سابق شکل می گیرد .

روایت ایثار دانش آموزان مدرسه شهدای محراب ومجتمع ایثارگران

این مرکز آموزشی در زمان دفاع مقدس ،بیش از ۵۰ شهید تقدیم انقلاب و کشور نمود .

در عملیات والفجر ۸ از یک کلاس ۳۷ نفره مجتمع  شهدای محراب فقط ۷ نفر برگشتند ومابقی یا شهید یا مجروح شدند .

دانش آموزان دلسوز ،میهن پرست ،شجاع
دفاع مقدس این مدرسه درزمان جنگ تحمیلی به خاطر شرایطی که داشتندو در عملیات های دفاع مقدس حضور داشتند مدتی در مدرسه ادب برای امتحان دادن حضور داشتند و مدتی هم در درهتل عباسی برای امتحان دادن حضور داشتند و به جبهه بر می گشتند .تعدادی هم از این رزمندگان در مدرسه رودابه سابق حضور پیدا می کردند .

سرانجام مدرسه رودابه سابق به نام مجتمع ایثارگران شکل می گیرد تعدادی از دانش آموزان رزمنده شهید می شوند و تعدادی هم اسیر و جانباز می شوند .

اکنون هم این هنرستان در دوشیفت صبح و عصر فعالیت می کند که تحت عنوان هنرستان شهدای شاهد محراب سیصد نفر دانش آموز دارد.

مجتمع ایثارگران صد نفر دانش آموزدارد مخصوص افراد بازمانده از تحصیل هست افرادی که نتوانستند دیپلم بگیرند.

سخنی با مسوولان ؛

امیدوارم که در این مدرسه تاریخی اتفاق های مهمی رخ بدهد .

الف :یادواره شهدای محراب دانش آموزی
هفته ی دفاع مقدس یا هفته بسیج دانش آموزی در این مدرسه برگزار گردد.

ب .همان گونه که ویلهلم نشان شجاعت را به پاس زحمات بی بی مریم اهدا نمود، میراث فرهنگی با نهاد آموزش و پرورش همکاری نمایند و تندیس بی بی مریم و شهدای دانش آموزی را در این مکان مقدس نصب نمایند .

ج.با توجه به تاریخی بودن این مدرسه مسولان فرهنگی و نهادهای اجرایی برای ماندگاری این اثر تاریخی به موزه اقدامات لازم را انجام بدهند.

*خبرنگار پایگاه خبری مسیرمردم
فاطمه بختیاروند